
   

     
 

 

              

 
 

 

 

 
 
 

Messages of Russian TV:  
Monitoring Report 2015 

 
Executive Summary and Recommendations 

 
 

      

 

 

 

 

 

Supported by 

 

 

 
 

 

 
 

 
This publication has been produced with the assistance of the European Union. The contents of this publication are 
the sole responsibility of the implementing partners and can in no way be taken to reflect the views of the European 
Union.  



 

Messages of Russian TV: Monitoring Report 2015 

EaP Civil Society Forum | European Endowment for Democracy | Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 

 

2 

 

Executive summary 
 
From 1 – 31 March 2015, MEMO 98, a Slovak non-profit specialist media-monitoring organization, 
Internews Ukraine, a leading Ukrainian non-governmental organization supporting independent 
media, along with Yerevan Press Club (Armenia), Independent Journalism Center (Moldova), “Yeni 
Nesil” Union of Journalists (Azerbaijan), Belarusian Association of Journalists (Belarus), and 
Georgian Charter for Journalistic Ethics (Georgia) jointly monitored eight Russian TV channels to 
evaluate the level of political diversity in their news coverage of various international and local 
topics. This monitoring was implemented thanks to the support of the Eastern Partnership Civil 
Society Forum Secretariat (EaP CSF), the European Endowment for Democracy (EED) and the 
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT).  
 
The methodology for the media monitoring was developed by MEMO 98 which has carried out 
similar monitoring projects in some 50 countries in the last 16 years. It included quantitative 
analysis of the coverage, which focused on the amount of time allocated to each subject, as well as 
the tone of the coverage in which the relevant political subjects were portrayed: positive, neutral or 
negative. Qualitative analysis assessed the performance of the media against specific principles or 
benchmarks – such as ethical or professional standards – that cannot be easily quantified.   
 
Given its comprehensive content-oriented approach, it is specially designed to provide in-depth 
feedback on pluralism and diversity in media reporting, including coverage of chosen subjects and 
topics. The main goal was to evaluate if the Russian TV channels provide their viewers with 
objective and balanced information about important international and local issues. As such, the 
outcome of the monitoring is a detailed analysis of the quality of selected Russian TV channels’ 
news programming. 
 
The main findings deriving from the pre-election media-monitoring activity are:  
 

Impact of Russian propaganda in the Eastern Partnership (EaP) countries 

 

 Television is the most efficient method of influencing public opinion in the EaP countries. 
The role of the main Russian channels is more significant in Armenia, Belarus and Moldova, 
where these channels are freely available, than in Azerbaijan, Georgia and Ukraine, where 
the role of these channels is more limited.  

 In Azerbaijan and Georgia, Russian channels are only available through cable television, 
satellite antenna or Internet. In Ukraine, a number of measures restricting Russian media 
have been introduced recently, including a ban on the selected Russian channels from the 
cable packages.   

 The main Russian TV channels remain available also through terrestrial transmitters and 
are the most important sources of information in Crimea and in the territories of self-
proclaimed DNR and LNR. 



 

Monitoring Russian channels 2015 

EaP Civil Society Forum | European Endowment for Democracy | Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 

 

 

 Russian TV channels are generally very popular, particularly in Armenia, Belarus and 
Moldova. By contrast, the popularity of these channels in Georgia and Ukraine has been 
affected by the armed conflicts in 2008 and 2014 - 15 respectively. In Azerbaijan, only a small 
segment of the population favors Russian TV channels as their information source.     

 The national broadcasters in Georgia, Ukraine and Moldova strive to provide an alternative 
to the Russian propaganda and to reduce its impact.  

 The current situation with the freedom of media in Belarus and Armenia prevents the 
national broadcasters from serving as such alternative. Moreover, Russian-speaking media 
– TV Dozhd and RTVI - which have potential to provide alternative information to the main 
Russian channels face certain restrictions in these countries and are available only via 
Internet. In Azerbaijan, the impact of the Russian channels is limited. 

 The media in the EaP countries are reluctant to use the same aggressive style of propaganda 
currently used by the main Russian channels. At the same time, there are clearly differences 
between the national broadcasters originating from different levels of media freedoms in the 
EaP countries as well as economic conditions.  

 

Monitoring results 

 

 The main Russian TV channels showed very limited range of views in their reporting of 
international and local topics and issues, thus depriving their viewers of receiving objective 
and balanced coverage.  

 The principal general trend from the media monitoring is that there is an exceptionally 
limited range of diversity of political actors in the main Russian TV channels. This was visible 
in the coverage of both international and local topics.  

 The three main Russian channels (First channel, Russia 1, and NTV) devoted extensive prime 
time news coverage to the activities of the authorities, focusing primarily on the activities of 
the president and the government.  

 There was a clear tendency to cover the activities of state officials extensively, pointing out 
achievements and successes and neglecting to offer any independent and alternative views 
or critical reporting challenging the performance of the authorities.  

 The primetime programs on the three channels lacked meaningful agenda setting debates 
involving genuine public discussions over some pressing economic, social or policy issues, 
such as the falling price of oil and its impact on the Russian economy. If mentioned, then it 
was presented in a way that no sanctions and no decrease of the crude oil prices could get 
Russia on her knees, as these are only temporary difficulties that will make the country 
stronger and consolidate Russian people.  



 

Messages of Russian TV: Monitoring Report 2015 

EaP Civil Society Forum | European Endowment for Democracy | Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 

 

4 

 

 The monitoring of topics revealed the main Russian channels have been used as instruments 
of propaganda in the conflict between Ukraine and Russia, diverting attention from 
important domestic issues and challenges and instead focusing on the conflict in Ukraine.    

 Instead of serving as facilitator of discussion on public policy issues, the three channels 
openly demonstrated bias in breach of media ethics and principles of impartial and objective 
reporting, showing explicit sympathy for one side and distaste for the others.  

 The monitoring of topics showed that half of the coverage on the three channels was devoted 
to foreign affairs (primarily Ukraine) whereas topics such as social issues received only a 
very limited coverage.  

 As for the coverage of subjects linked with the conflict in the Eastern part of Ukraine, 
representatives of the so-called Donetsk and Lugansk People’s Republic (DNR and LNR) 
obtained extensive and overwhelmingly positive and neutral coverage on the three channels. 
In sharp contrast, official Ukrainian authorities and institutions were portrayed in a very 
negative way.  

 As a rule, only to the representatives of separatists had opportunity to speak directly on 
camera while official Ukrainian representatives were almost completely ignored. As such, 
the coverage of the conflict was one-sided and heavily biased. Even in those reports wich 
were said to be prepared from Kiev, there was no diversity of opinions, as virtually all 
interviews were done with experts or politicans loyal to Russia.  

 A significant level of hostility towards specific actors was perpetuated invariably on the three 
channels and Russia Today. In particular, the Ukrainian authorities were presented as the 
ones guilty of the disastrous situation in the Eastern part of Ukraine while the US 
administration was presented as being interested in maintaining the conflict in the region 
and trying to persuade the Western Europe and EU to sanction Russia.  

 The qualitative analysis further revealed that the main Russian media attempted to show the 
failure of Ukraine as an independent state, they wanted to expose “the aggressive plans of 
the West, particularly of the USA,” and tried to justify the struggle of Russians in Ukraine for 
the "ancestral Russian lands”. 

 A significant coverage was devoted to speculations on a possible Western plot against Russia 
with viewers being presented with a picture of the West trying to attack Russia.  The story of 
World War II was also used to stigmatize the population with the possibility of a war and 
the need of Russia to protect itself against the enemy.  

 The main channels conducted an information campaign against US and Ukraine with the 
aim to demonize US and Ukrainian authorities and to portray Russia as a protector of 
Russian citizens in the conflict zone. Almost all materials covering US and Ukraine included 
statements or reporting prejudicial against the US and Ukrainian administrations.   

 A number of reports focused on developing the idea of a large-scale anti-Russian conspiracy 
and fostered an atmosphere of threat to Russia. At the same time, virtually every program 
contained stories about Russia's readiness for such situations - usually these stories are 
accompanied by aggressive rhetoric towards "the enemy". 



 

Monitoring Russian channels 2015 

EaP Civil Society Forum | European Endowment for Democracy | Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 

 

 

 The qualitative analysis revealed that almost all news reports were unbalanced and very 
subjective, quoting a lot of sources that supported only one point of view – that of the Russian 
authorities. Only in a few cases both sides were presented, but the length of direct speech 
was evidently disproportionate, the pro-Russian sources being given much more 
prominence. As a rule, the media selected their sources in a way to present only one position 
that is the position of the Russian authorities.  

 The conflict in Ukraine was an omnipresent topic not only in the news programs but also in 
the selected other information programs. Talk show hosts and presenters were heavily 
biased which was obvious from their views, body language and gestures. In most cases, the 
hosts and presenters mixed facts with opinions and in some cases they even behaved as if 
they were the experts, presenting their own opinions as facts. Quite often, irony and sarcasm 
was used when referring to the events in Ukraine and their official representatives who were 
almost always ignored as sources of news despite the number of allegations and negative 
stories against them.  

 In the coverage of the conflict in Ukraine, Russia is presented as a peacemaker, and the 
message of the need of Russia on permanent basis in the region is propagated. In addition 
to Ukraine, other Eastern partnership countries (EaP) were mentioned too, but to a much 
more limited extent.  

 Almost all reports promoted the idea of legitimacy of separatist regions. The same cannot be 
said about the Ukrainian authorities that were sometimes referred as a fascist junta that 
came to power thanks to a coup organized by the West (primarily by USA).   

 The qualitative analysis identified that different manipulations techniques were used by the 
main Russian TV channels, including: manipulative use of images and sound, pseudo-
diversity of opinions, mixing comments and opinions, appeals to fear, scapegoating, 
demonizing the enemy, lack of transparency and credibility of sources, selective coverage, 
omission of information, manipulative search for sympathizers, labeling and stereotyping, 
vagueness, repetition and exaggeration, inaccurate reporting and lies etc.  

 The qualitative analysis also revealed that some talk show hosts used inflammatory language 
when referring to Ukraine (primarily the official representatives), USA, EU, and the West in 
general. In addition, talk show hosts presented uniform position virtually on all important 
topics and issues, vehemently supporting the official line pursued by the Russian authorities 
on global and national issues.  

 The monitoring team observed a tendency by the main Russian channels to invite the same 
people to the talk show programs whose role was to pursue the official line supported by the 
Russian authorities. Talk show hosts provided a uniform position virtually on all important 
topics and issues, also supporting the position of the Russian authorities. They demonstrated 
open bias, aggressive style, inflammatory and hostile language towards their opponents and 
people with different opinions. 

 The coverage of Boris Nemtsov’s murder on the three main TV channels was also one-sided, 
reflecting only the official line and generally failing to follow on the allegations that the 
authorities were involved.  



 

Messages of Russian TV: Monitoring Report 2015 

EaP Civil Society Forum | European Endowment for Democracy | Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 

 

6 

 

 Russia Today demonstrated a pattern of political favoritism towards the incumbent Russian 
authorities, but showed a slightly different approach to that of the three above-mentioned 
channels. This is due to the fact that it Russia Today mainly targets international viewers, 
particularly in USA and in the European Union. As such, the bulk of the channel’s coverage 
was devoted to the above-mentioned international topics and subjects, primarily USA and 
EU that were heavily criticized. Ukraine did not receive as much coverage as on the main 
Russian channels but the tone of the coverage was also critical towards the Ukrainian 
authorities.  

 The one-month long monitoring confirmed that the identified problems in the main Russian 
channels were not results of short-term anomalies but reflect real trends. In particular, such 
a problem includes the fact that the interests of the current Russian authorities and not the 
interests of the readers or viewers determine the editorial policy of these channels.  

 TV Dozhd showed a very different approach to that of the four above-mentioned channels 
controlled by the Russian authorities as it was more focused on the local Russian affairs than 
on the conflict in Ukraine or the Russia-West relations. Moreover, the coverage of topics and 
subjects related to Ukraine was generally balanced.  

 
 Similarly, the Russian language version of Euronews offered a very different picture of the 

international and local issues related to Russia and Ukraine. While the channel also devoted 
to the bulk of its coverage to USA and the European Union, this coverage was predominantly 
neutral.  

 TV RBK allocated most of its coverage to the activities of the Russian government (one hour 
and twenty six minutes) and the president (thirty four minutes). While the coverage of Mr. 
Putin was mainly neutral and positive, some of the government’s coverage was also negative. 
RBK did not focus on the conflict in Ukraine so intensively as the main Russian channels. 
First Baltic Channel focused mainly on the local issues related to Latvia. 

 

Recommendations 
 
EaP countries 
 
Public service broadcasting 
 

 The existence of independent, vibrant and competitive media landscape is essential for 
providing a variety of news and views in different languages coming from different countries 
but with a priority given to a high quality programs produced in national languages. The 
national media enjoying high level of trust and popularity in the EaP countries would serve 
as a good tool against the Russian media propaganda. In this respect, the existence of truly 
independent public service broadcasters that would develop impartial editorial practices is 
essential.  

 It is therefore important for the authorities in the EaP countries to strengthen mandate by public 
service broadcasters so it reflects public interest and it is based on independence, editorial 



 

Monitoring Russian channels 2015 

EaP Civil Society Forum | European Endowment for Democracy | Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 

 

 

freedom and non-interference by authorities or political parties. The reporting by these 
broadcasters should be balanced and factual, including when covering activities of the 
authorities, in line with international good practice.  

 
 
Foreign and international media actors 
 

 Given the overall lack of high-quality reporting in the EaP countries, consideration should 
be given to supporting activities aimed at raising professional standards, including 
adherence to internationally recognized ethical codes and standards for balanced and 
objective reporting and news presentation. This should include support to already existing 
media outlets (both local and foreign) that provide alternative information to the one 
presented by the main Russian channels. 

 Existing international and local media outlets transmitting via cable, satellite or Internet 
should receive more support to provide high-quality reporting in languages more accessible 
to viewers and listeners in the EaP countries.  

 Consideration should be given to promoting a direct exchange of a high-quality media 
content between broadcasters in the EaP countries.   

 Consideration could be given to strengthening protection of national airways against hate 
speech and state propaganda that breaches the law. At the same time, if applied, restrictions 
to the freedom of expression should not be disproportional in scope and should not be 
arbitrary and politically motivated to limit the expression of alternative positions.  

 Media regulators should monitor ex officio broadcasters’ compliance with legislation and 
contractual license conditions and in case of their non-compliance they should apply 
appropriate sanctions. Sanctions should be clearly defined and commensurate with the 
gravity of the violation committed. The establishment of systematic media monitoring based 
on credible methodology would assist the regulators in identification of legal violations 
(including hate speech & propaganda) and in taking prompt and adequate corrective action.  

 The European Broadcasting Union (EBU) should play a more active role in monitoring 
compliance by its members with the EBU’s statutes, particularly promoting and developing 
the concept of public service media and their values such as universality, independence, 
excellence, diversity, accountability and innovation, as referred to in the EBU Declaration on 
the Core Values of the Public Service Media.1    

 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1  See the EBU statutes at: 

https://www3.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/About/Governance/Statutes%202013_EN.pdf 

https://www3.ebu.ch/files/live/sites/ebu/files/About/Governance/Statutes%202013_EN.pdf


 

Messages of Russian TV: Monitoring Report 2015 

EaP Civil Society Forum | European Endowment for Democracy | Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 

 

8 

 

Media regulation 
 

 Authorities in the EaP countries should ensure (both in legislation and in practice) the 
political and operational independence of the broadcast media regulators, in line with the 
OSCE, EU and Council of Europe’s recommendations.2  

 
 
Professionalism & media literacy 
 

 Consideration could be given to further enhancing the existing and creating new platforms 
for discussion, trainings, studies and self-reflection on the media, including in the regions, 
to enhance the current level of journalistic profession and explain the unhealthy aspects of 
journalism, such as propaganda. This would help journalists, managers and students to 
increase their professional capacity and would also improve the current level of media 
literacy. Access to various educational resources, such as books, databases, methodology, 
research magazines, as well as a chance to exchange experience through international media 
networks and journalistic associations would also help in achieving these efforts. 

 The enduring monopolization of the media market by state or powerful groups has deprived 
the audiences in the EaP countries of an effective variety of sources of information, and has 
thereby weakened the guarantees of pluralism. Such undue concentration of media 
ownership should be prevented through appropriate measures. Instruments could be 
applied to improve competition, to motivate the old players to get rid of excess 
concentration, and to encourage new players to invest. 

 
 
Russia 
 
Media independence 
 

 State authorities should always refrain from any attempt to influence or censor media 
content or interfere in any other way in activities of the media and journalists as it 
undermines their independence. Interference with the activities of journalists and media 
personnel should not be tolerated and any allegations of such should be promptly and efficiently 
investigated.  

 
Public service broadcasting 
 

 State-owned and state-controlled media are easy targets for any state authorities willing to use 
them as propaganda tools. As such, the authorities should move ahead promptly with plans to 

                                                 
2  See the Council of Europe’s recommendation on the independence and functions of regulatory authorities for 

broadcasting sector at 

http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/media/doc/cm/rec%282000%29023&expmem_EN.asp. 

 

http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/media/doc/cm/rec%282000%29023&expmem_EN.asp


 

Monitoring Russian channels 2015 

EaP Civil Society Forum | European Endowment for Democracy | Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 

 

 

transform state-controlled broadcasters into an independent public service media that will 
provide citizens with impartial and politically balanced information on global and local events 
and issues. 

 
Media professionalism  
 

 The media should refuse all open or furtive expressions of intolerance and will consider 
thoughtfully if publication of such expressions is not conducive to defamation and ridicule 
based on sex, race, color, language, faith and religion, affiliation with national or ethnic 
minority or ethnic group, social difference, political or other opinion. 

 The media should avoid broadcasting a message based on unverified information, rumours 
and with an intention to arouse a scandal or for propaganda purposes. If it decides that such 
a message is somehow important, despite the fact that it can’t be verified, it should broadcast 
it with a warning saying that the message is not verified. An important criterion is to separate 
facts from comments that shouldn’t be part of the news-providing section of a newscast. 

 The media should not manipulate picture or sound so that the choice of words or other 
means of expression, change in tone, shift of stress or editing will not deliberately displace 
the meaning or value of the message. 

 The media should ensure that every piece of news contains only facts corresponding to reality 
and whose veracity will be verified by independent sources quoted therein.  

 The media should avoid adjusting data and facts in a manner that would distort reality and 
in determining the order of importance of the individual pieces of information it should 
impartially and objectively provide, distinguishing between relevant and irrelevant 
information.  

 The media will avoid adjusting data and facts in a manner that would distort reality and in 
determining the order of importance of the individual pieces of information it will 
impartially and objectively provide, distinguishing between relevant and irrelevant 
information.  

 Journalists, editors, producers and proprietors should spare no effort to make the 
distributed information correspond with truth and conscience. The facts should be 
mediated without any distortions and in their respective contexts. If a flawed message is 
published it should be followed by an immediate apology. 
 

 
The complete report and media monitoring results can be found here: 

 
Full report 
 
Media monitoring results  
 
For more details, please contact Darya Mustafayeva, EaP CSF Communications Manager (phone: 
+32 28932585; email: darya.mustafayeva@eap-csf.eu), Rasťo Kužel (phone: +421905493591; e-
mail: kuzel@memo98.sk); or Boris Navarsadian (phone: +421905493591; e-mail: 
kuzel@memo98.sk ). 

http://eap-csf.eu/assets/files/Monitoring%20report_Russian%20TV.pdf
http://eap-csf.eu/assets/files/Monitoring%20report_Russian%20TV.pdf
http://eap-csf.eu/assets/files/Monitoring%20results_Russian%20channels%202015.pdf
mailto:darya.mustafayeva@eap-csf.eu
mailto:kuzel@memo98.sk
mailto:kuzel@memo98.sk

